¿Encara no tens un compte? Pots crear-te una. Com a usuari registrat podràs accedir a seccions determinades restringides , i rebre missatges personalitzats.
Publicat: Dl Nov 30, 2009 12:35 am Assumpte: "Tita- titetes"
Molt bones de nou,
Tenc una pregunta, avam que en sabeu d'açò.
Vaig sembrar una filerada de fasols, fa uns 2 mesos, i quan van començar a creixer i tenien devers 10 cm. d'alçada m'ho vaig trobar tot arranat, no en quedava ni una de peus. Estaven tallades i tombades alla mateix, no semba que se les mengin.
M'han dit que son uns bitxos, anomenats "titetes", que en sabeu? com son? perque ho fan? quan?
Ningú m'ha donat respostes clares a aquestes preguntes, així que les deix aquí avam si me'n sabeu treure es net.
Açò són cuques, Gimneta. No sabia que també les anomenessin titetes.
Les cuques són erugues de papallona (em pens que deuen ser d'aquelles papallones vermelles negres i blanques tan freqüents, però no n'estic segur).
Les cuques tallen les plantes just arran de terra i des de davall la terra ja que no surten mai a la superfície, les plantes es troben senceres tallades de baix i el mal apareix en un dia. Sembla que és el que tu descrius.
Per saber si són cuques, quan una planta ha estat tallada, el matí, abans que la cuca vagi cap a una altra planta rasca suaument al voltant de la tija tallada i ves desenterrant amb suavitat Com ho fan els arqueolegs amb un pinzell un un cercle d'uns tres dists al voltan de la tija tallada. A vegades estan just davall la superfície i d'altres una mica més avall (fins 6 o 7 cm) si són cuques trobaràs una eruga gris-verd fosca que és la cuca, mata-la eixafant-la amb els dits i sembra una altra vegada el clot afectat.
Per sort l'activitat de les papallones s'acaba amb el fred. Deixen de posar els ous al voltant dels cultius i ja no hi ha més cuques. Fins que no has matat totes les que hi ha al sembrat segueixen fent mal. Tallen tota classe de planta des de fesols fins patateres.
A vegades l'efecte de les cuques es confón amb el mal que fan de la mateixa manera els llimacs negres petits.
Hauràs de rascar davall la superfície per saber la veritat. Talment com feim a la vida quan volem saber les coses que ens interessen.
Per què no en mengen més no ho se ben bé. mengen tan sols 1 cm de tija, la primer part subterrània de la tija abans de l'arrel. És un punt flac de les plantes: no té les defenses de les substàncies que amollen les arrels ni dels insecticides que les plantes posen a les parts verdes. La cuca es menja el mos més bo i segur de la planta i va cap a una altra a menjar-ne més.
També pot ser que no vulgui sortir de la terra per por dels depredadors, les meves gallines mengen totes les cuques que troben.
Et recoman un galliner mòvil. En trobaràs un model amb rodetes a les galeries de fotos. Jo el pas abans de llaurar on he de sembrar els fesols, patates... quan he fet tota la retxa fent-lo avançar cada dos dies, les gallines han fet net de cuques, caragols i llimacs. Després llaur i sembr. Sempre pot venir alguna papallona a fer ous però la infestació gran ha estat ja eliminada per les aus.
Aquestes punyeteres! Gràcies per informar-nos amb més detall.
Sa veritat que ja ho tenia pensat de fer-me un galliner mòvil aquest Nadal, ara amb més raó.
Trobes que si sembr de nou es fasols m'anirà bé? amb es fred sembla que sa cuca/ titeta no s'ho menjaran, supos que hauré de sembrar una varietat rápida o primerenca.
Efectivament ara les cuques reposen però jo no sembraria encara els fesols. En Rodri sí que en pot sembrar dins l'hivernacle, però a la terra a l'ample encara no. Amb el fred, si arriben néixer, les plantes queden adormides i no creixen. A més, els fesols de llavor es podreixen abans de germinar i fins que no s'allargui el dia no val la pena sembrar-los. Altra cosa fora sembrar l'octubre i protegir les plantes fins que amb la primavera fan la crescuda i fructifiquen. Aquesta era la teva idea però les cuques et van passar davant!
De totes manere no tot és perdut. A Menorca en sembràvem un solc amb la darrera lluna vella del febrer, al costat de les patates. No és la millor sembrada ja que quan fructifiquen és primavera avançada i tenen tendència a agafar un fong que es diu cendra. De totes maneres la sembrada de tardor ja l'has perduda, així és que el febrer sembra els de mata baixa i a la redossa.
Sort, salut i bon any.
La palla pot ajudar. Si no s'hi posen els llimacs davall i mengen els fesols mentre nieixen.
El que jo faria és emprar mantes tèrmiques. Jo utilitz uns embalatges que trob al polígon i a les botigues de vidre, es tracta d'una làmina de plàstic translúcid toveta i gruixada que s'empra quan hem de protegir algun objecte delicat (és més prima que el protector de bimbolles). Idò bé, aquesta làmina la pos cada nit damunt les sembres que vull fer frissar, la trec cada matí perquè el sol escalfi el terra i les tap cada nit o dia fred perquè l'escalfor no fugi. ¨Va molt bé, avances 1 mes amb els melons, fas frissar els planters... una meravella.
També podeu comprar manta tèrmica per metres que us vendran en Es Ficus, però ja no queda tan reciclat. Tanmateix, la comprada té avantages, permet la transpiració i no passa res si un dia de sol us l'heu deixat posada. Amb la reutilitzada d'embalatges no us podeu descuidar, si un dia queda posada i fa un bon sol, no transpira i provoca malalties fúngiques.
Salut i Bon any! i que l'any que ve colliu molts fesols!
No pots publicar nous temes en aquest fòrum No pots respondre a temes en aquest fòrum No pots editar els teus missatges en aquest fòrum No pots esborrar els teus missatges aquest fòrum No pots votar a les enquestes en aquest fòrum